در روزهای اخیر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز پیام‌هایی دریافت کرده‌اند که در آنها از مردم خواسته شده «شماره ملی فرزند زیر ۵ سال خود را به سرشماره ۳۱۳۰ ارسال و یک میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کنند.»

در برخی از پیامک‌های دیگر رقم این کمک بلاعوض ۵ میلیون تومان عنوان شده است. به گزارش یکی از مخاطبان «به ما گفتن شماره ملی بچه زیر پنج سال را به ۳۱۳۰ ارسال کنید پنج ملیون تومان میدن میخواستم ببینم واقعا راسته یا نه؟»

خبر واریز کمک بلاعوض صحت ندارد. نه نهادی این خبر را تایید کرده و نه وامی در کار است. اما هدف چیست؟
احتمالا تنها هدف ارسال این پیامک‌ها، جمع‌آوری بانک اطلاعاتی و فروش آن به شرکت‌های تبلیغاتی است. یعنی خانوارها کد ملی و شماره تماس خود را برای این شماره ارسال می‌کنند و این شرکت می‌تواند این دیتا را به شرکت‌های مختلف بفروشند.

در این مورد امکان ارسال اطلاعات از شماره همراه اول وجود ندارد و تنها دارندگان خط ایرانسل می‌توانند پیام ارسال کنند. نکته جالب توجه این است که بعد از ارسال اطلاعات به این شماره، پیامکی برای مخاطب ارسال میشود که در آن نوشته شده «درخواست شما ثبت شد. نتیجه از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.»کدام نهاد پاسخگوست؟

این شماره گویا مربوط به شرکت ایرانسل است. اگرچه هم روابط عمومی این شرکت در جریان انتشار این خبر نیست و هم روابط عمومی وزارت ارتباطات. اگرچه هر دو قول پیگیری می‌دهند. پلیس ۱۱۰ هم فقط به این توصیه بسنده می‌کند که مردم بهتر است اطلاعات خود را ارسال نکنند.

اما مساله مهم این است که چرا در حالی که این خبر این چنین در بین مردم پخش شده مخابرات، یا وزارت ارتباطات و شرکت ایرانسل اجازه انتشار چنین پیامی را داده است؟ آن هم پیامی که هم به مطالبه عمومی جدید دامن می‌زند و هم اینکه در روزهای اخیر باعث مراجعه مردم به مراکز بهداشت و درمان شده است؟

بیشتر بخوانید: زمان واریز یارانه معیشتی دی ماه اعلام شد/ آغاز کسر اقساط وام یک میلیونی کرونا

اما وعده کمک بلاعوض یک میلیون تومانی آن هم در این شرایط برای بسیاری از خانوارها جذاب است. تا حدی که ایرنا خبر داده این پیامک سبب تجمع برخی از خانواده‌ها در مراکز بهداشت و درمان برای ثبت‌نام وام شده است.

سید حسین رازیان، مسئول روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی پیام روز گذشته خبر داده بود انتشار شایعه وام یک میلیون تومانی باعث مراجعه خانواده‌ها به مراکز و خانه‌های بهداشت و ایجاد تجمع در شرایط کرونایی شده است.


احتمالا تنها هدف ارسال این پیامک‌ها، جمع‌آوری بانک اطلاعاتی و فروش آن به شرکت‌های تبلیغاتی است. یعنی خانوارها کد ملی و شماره تماس خود را برای این شماره ارسال می‌کنند و این شرکت می‌تواند این دیتا را به شرکت‌های مختلف بفروشند.

در این مورد امکان ارسال اطلاعات از شماره همراه اول وجود ندارد و تنها دارندگان خط ایرانسل می‌توانند پیام ارسال کنند. نکته جالب توجه این است که بعد از ارسال اطلاعات به این شماره، پیامکی برای مخاطب ارسال میشود که در آن نوشته شده «درخواست شما ثبت شد. نتیجه از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.»کدام نهاد پاسخگوست؟

این شماره گویا مربوط به شرکت ایرانسل است. اگرچه هم روابط عمومی این شرکت در جریان انتشار این خبر نیست و هم روابط عمومی وزارت ارتباطات. اگرچه هر دو قول پیگیری می‌دهند.

اما مساله مهم این است که چرا در حالی که این خبر این چنین در بین مردم پخش شده مخابرات، یا وزارت ارتباطات و شرکت ایرانسل اجازه انتشار چنین پیامی را داده است؟ آن هم پیامی که هم به مطالبه عمومی جدید دامن می‌زند و هم اینکه در روزهای اخیر باعث مراجعه مردم به مراکز بهداشت و درمان شده است؟

اما وعده کمک بلاعوض یک میلیون تومانی آن هم در این شرایط برای بسیاری از خانوارها جذاب است. تا حدی که ایرنا خبر داده این پیامک سبب تجمع برخی از خانواده‌ها در مراکز بهداشت و درمان برای ثبت‌نام وام شده است.